Europejski rynek motoryzacyjny rośnie jak na drożdżach
W siódmym miesiącu 2023 r. na terenie Unii Europejskiej zarejestrowanych zostało 851 156 nowych samochodów osobowych, o 15,2 proc. więcej w porównaniu z takim samym miesiącem w roku ubiegłym. To był już dwunasty z rzędu miesiąc wzrostu – poinformowało Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA).
Definitywny koniec kryzysu
Liczba rejestracji nowych aut stopniowo rośnie wraz z odbudowywaniem się potencjału branży po zeszłorocznych niedoborach komponentów. Większość unijnych rynków odnotowała solidny wzrost, w tym cztery największe: Francja (+19,9 proc.), Niemcy (+18,1 proc.), Hiszpania (+10,7 proc.) i Włochy (+8,7 proc.).
Od stycznia do lipca 2023 r. liczba rejestracji nowych samochodów w UE również znacznie wzrosła (+17,6 proc.), osiągając łącznie 6,3 mln sztuk. W tym siedmiomiesięcznym okresie na większości rynków odnotowano dwucyfrowe wzrosty procentowe, w tym na czterech największych: w Hiszpanii (+21,9 proc.), we Włoszech (+20,9 proc.), Francji (+15,8 proc.) i w Niemczech (+13,6 proc.).
Do 2019 roku jednak daleko
Jak piszą eksperci ACEA, mimo oznak ożywienia europejskiego przemysłu motoryzacyjnego po zakłóceniach dostaw wywołanych pandemią, wolumeny od początku roku są nadal o 22 proc. niższe od tych z 2019 roku.
A jak w Polsce?
Z analiz IBRM Samar, opartych na danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK), wynika, że w lipcu 2023 r. zarejestrowano w Polsce 36 388 samochodów osobowych, o 4,86 proc. więcej niż rok wcześniej i o 12,49 proc. mniej niż w czerwcu 2023 r. W okresie od stycznia do lipca 2023 roku zarejestrowano w naszym kraju 275 061 samochodów osobowych, o 11,31 proc. więcej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego.